0

اللهم لا شماتة ... و لكن

بصوا بقى
أنا بحاول أبعد نفسي عن إني أشمت
لكن بجد بقى
أنا بدعي ربنا بجد من قلبي
إن ربنا يمد في عمر مبارك لحد ما يشوف شوية من الذل اللي ولاد البلد شافوه على إيديه
لحد ما يتحاكم و يتحكم عليه
يدوق الذل
يتحكم عليه بالسجن
و يشوف بس باب السجن من جوه و هو بيتقفل عليه
و مش فارقه بقى
سجن عادي و للا حتى سجن سبعتلاف نجمة
المهم بس يشوفه من جوا

أينعم أنا مدوقتش الذل ده بنفسي
لكن عمري ما أنسى مناظر الناس اللي مش لاقية مكان و نايمة على حتة كرتونة في الشارع في عز البرد
العيال اللي بيلموهم و يسرحوهم في الشوارع عشان أهاليهم مش لاقيين شغل و كلهم عايزين ياكلوا
لما ألاقي راجل عجوز بيتزق و يتضرب و مش عارف يركب مواصلة
و يبقى الكل مش همه غير على نفسه
لا فارق بقى بنت و للا راجل و للا ست كبيرة و للا أم و معاها عيالها
خلانا كل واحد بيقول نفسي نفسي و يولع اللي ورايا
رغم إن قبلها كان لما اللي ساكن في أول شارع يتعب يجري عليه اللي ساكن في آخر الشارع
الفترة اللي فاتت دي قولولي كام واحد كان يعرف أسامي جيرانه اللي معاه في العمارة
و للا حتى أسامي أفراد العيلة اللي ساكنة في الدور اللي تحته

بصوا بقى كلاكيت تاني مرة
اتقالي إن أحسن حاجة نعملها في حقه إننا ندعي عليه ربنا ياخده و يحاسبه على كل حاجة
أنا و الله ما أحب عليا من إني أشوفه يوم القيامة بيبدي الندم على البلاوي اللي عملها هو و اللي "كانوا" معاه
- عشان كلهم دلوقتي هيبعوا بعض -
لكن بصراحة
عايزة قلوب الناس - و أنا منهم - ترتاح
أنا ليه ؟
عشان قلوبنا اللي ماتت من كتر اللي كنا بنشوفه
أخلاق الناس اللي مبقتش باعتها
السموم اللي كلنا كبير و صغير  .. مقتدر و فقير بناكلها صبح ليل
عشان المية الـ-معلش يعني -ـمعفنة اللي بنشربها
- حد بذمتكوا يقولي فرقنا إيه عن الناس اللي بتغسل هدومها و تستحمى في الترع و ترمي زبالتها فيها و ترجع تشربها و الحاجات اللي كانو بيقولونا عليها " كخة و وحشة و ياي " دي -
جسبي الله و نعم الوكيل فيهم
كمان حاجة
الجنيه اللي كلنا معاه الذل
ابنه يسحب مخزون دهب مصر في أمريكا
حسبي الله و نعم الوكيل فيك يا بعيد
يعني لولا الننوس الكتكوت الـ" حنواني " ده
كان زمان الجنيه حاله دلوقتي - على الأقل - أرحم من اللي هو فيه دلوقتي
ده المفروض يولعو في مبارك و عياله و مراته و يحطوا مكانه في العناية الجنيه

أينعم أنا مش عايزة أشمت
لكن برضه عايزة أرتاح أنا و الناس كلها
عشان كده ربنا عمل القصاص
" و لكم في القصاص حياة يا أولي الألباب "
 مهما عملنا فيه
مش هنخلص حق التلاتين سنة اللي فاتوا
لكن برضه هافضل أدعي عليه
حتى لو اتعمل فيه و للا حصله إيه
هافضل أدعي برضه
حسبي الله و نعم الوكيل
اللهم أنت حسبنا فيهم و نعم الوكيل فأرنا فيهم آياتك و عجائب قدرتك و اجعلهم عبرة لمن لا يعتبر

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Back to Top