0

إنسان + تسامح و للا ؟؟؟

كتير بفكر مع نفسي
أو بتكلم مع زوجي

تقدر تسامح مبارك و سوزان و نظيف و عبيد و العادلي و غالي ؟؟؟؟؟؟؟

" يا ابن الوطن و النيل .. كلك أسى و جروح
دمع الجرس بيسيل ... صوت الآدان مجروح "

تقدر تنسى كل العذاب اللي الناس عايشة فيه ؟؟
اللي انت بتشوفه في الشارع رايح جاي ؟؟؟
اللي انت طايلك منه نصيب حلو ؟؟

" تذكرتي رايح جاي "
أنا أعرف تذكرة رايح
الجاي مؤجل إلى ما شاء الله
هي تذاكر مش تذكرة واحدة بس
ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ليه الراجل يتبهدل بعيد عن أمه و أبوه و مراته و أولاده اللي محتاجينله ؟؟
ليه الولاد يكبروا بعيد عن أبوهم ؟؟؟
ليه الناس تتعب من أحوال البلد و يجيبلها ضغط و سكر و غيره ؟؟؟

" بلدي يا بلدي و أنا نفسي أروح بلدي "

ليه الناس أخلاقها تسوء و متبقاش طايقة و لا حتى نفسها ؟؟؟
ليه الناس بتعيش في المقابر و تشحت ؟؟

حاجات كتيييييييرة أوووي

" هنسى أحزاني و أفرح .. ده بجد الفرحة لسه .. واحشاني
فيها إيه لو تبقى لحظة حلوة .. واخداني "

أيوة هاضحك و أفرح و أغني و أعمل كل حاجة حلوة في الدنيا
لكن مش قادرة أسامح
لا هاسامحه
و لا هاسامح المسئول اللي يتسامح معاه و يضيع حق ملايين
أنا قلبي اسود
و مش مسامحه
سفر - مستشفيات - خارجية - داخلية - تعليم - الشغل و الفلوس
مش مسامحه

" ياما نفسي أكون إنسان ..
كل اللي بردانين ف كفوفه يدفوا "

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Back to Top