0

أجدع ناس

أجدع ناس و أجمل شباب
محدش على سطح الأرض كان متوقع كل ده
بجد دي ثورة
لعب العيال اللي كنا مستنيينه
مش ولاد و شباب مصر الرجالة هم الي عملوه
دول برفيسورات التخلف و الغباء " النظام الحاكم " و الحزب هم اللي طلعوا أعيل من العيال و نازلين هاتك يا استعيال
بجد أنا مبسوووووووووووووطة جداااااااااااااا إن دول أهلي و ناسي
أول مرة أكون فخوووووورة بالشكل ده من قلبي إني مصرية
إحساس محستش بزيه قبل كده
نفسي أصرخ " أنا مصرية يا بشررررررر .... أنا مصرياااا "
و نفسي جداااااااا أكون في مصر و في التحرير كمان
" ليه يعني يعملوا دمية إعدام مبارك من غيري ؟؟؟ إزااااااااااي ؟؟؟؟؟؟؟؟ "
دي أقل حاجة كان ممكن أعملها لو أنا معااااااهم .. عااااااااااا
أنا عايزة أنزل معاهم
حاجة كمان أنا ممكن أعمل شاي و قهوة و أي حاجة و أنزل أكل للشباب اللي كان واقف يحمي البيوت بعد ما الدخلية " استندلوا و طلعوا جبنى و خونة و حبة عيال مالهومش لازمة " و اختفوا و سابوا البلد للكلاب اللي طلقوها على الناس
أنا قبل كده مكنتش مصدقة إن الشباب يقدرا يثبتوا إنهم و إننا مش أي شباب هفأ و هوا
و قولت لو عملوا بجد و أثبتوا إنهم رجالة هاعترف إني كنت غلطانه
آه
أنا بحب الناس القوية الـ " رجااااااالة " الجدعة دي
و باعتذرلهم عن اللي قولته في حق الشباب اللي نزل و قام و قال أنا راجل و كلمتي أهي
لكن برضه رافضة للي ولعوا في نفسهم
عموماً نسيبنا منهم و من الكلام العيالي دي


بجد بجد
شكراً لكل " راااااااااجل " رجعلنا إحساسنا بالأمان
يمكن تفكير أهبل شوية
بس أنا بجد بقيت حاسة إني ممكن أمشي قي الشارع بحب لكل اللي في الشارع من غير ما أخاف من حد أو شاب إنه يغلط أو يستهبل أو يعاكس أي بنت فينا
بجد إحساس كانت كل بنت افتقته من فترة
أول مرة أحس إني متأكدة من الرجولة المصرية زي ما أنا حاسة و متأكدة منها دلوقتي


حاجة على جنب مهمل لإنها عن ناس متستاهلش بس عايزة أقولها
في شوية كائنات محسوبة علينا مصريين
مالهومش أي كرامة و لا دم
ناس حثاااااالة و ملهومش غير كده
جبنى و فعلاً ميتقالش عليهم لا مصريين و لا بني آدم عنده دم أساساً
ممثلين كتير و بتوع الكورة طبعاااا اللي طلعوا أندل من الندالة نفسها
رغم إن منهم ناس كانت رموز و جامدة
و اللي كان عامل مسرحيات و بتاع و يقول ظلم لا و بتاع و منظرة
اتكلوا على الله
انتو اللي جتكو ستين نيلة
جتكوا القرف مليتوا البلد

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Back to Top