0

2010

أمة لا إله إلا الله بتودع السنة دي
الكل حاسس إنها غير كل سنة
و مش مجرد إحساس
لأ أكتر من كل سنة


بصراحة بالنسبة لي
بدأت نوعاً ما بشوق مني ليها
و إني منتظرة تكون من أسعد سنين حياتي
و ما انكرش إن حصلت فيها حاجات من أجمل ما كنت ممكن أحلم بيه


بس ختمت بكمية حاجات مؤلمة و شنيييييييييييعة
خلتني مش طايقاها
و لا طايقة عيد ميلادي اللي جه في آخرها زي كل سنة في نفس المعاد


2010
بدأت إني طالبة في آخر سنة في الجامعة
بعدها قراية فاتحتي - اللي مكنتش مستوعبة إيه اللي بيحصل و كنت في عز كسوفي اللي معرفتوش عني طول 20 سنة قبلها
:D
اتخرجت  - يااااااااااااااااااه أخييييييييرا
اتخطبت - في اليوم اللي كنت فيه مسطولة و حاسة إنهم بيتكلمو عن حد جاي يعمله خطوبته في بيتنا لكن أكيد ده مش أنا
:D :D
و أخبار حلوة عن ناس بحبها
كان في في النص خبر كتب كتاب واحدة من أغلى الناس عليا
و خطوبة واحدة كمان بحبها مووووووووت
ربنا يسعدكو يا رب و يهنيكي في كل وقت
و قرب الآخر كان كتب كتاب واحدة من أعز صحباتي - و اللي داقت على إيدي المر في الكلية و شغلها .. فاكرة يا سمسم :-*


2010
بدأت بخبر كان مقلقنا بس قولنا خير و يعدي إن شاء الله
اتنزحزت شوية بخبر نزل عليا أسوأ من الصاعقة
لحد دلوقتي فاكراه بإحساسه
فاكرة لما اتنفضت من على السرير لما سمعته و أنا بقول " إييه ؟ "
و مكنتش طويلة لإني كنت مقتنعة إني سمعت غلط أو إني خرفت
إحساس إنك اتضربت بصاعقة كهربا أو برق في قلبك
و إن جواك فرااااااااغ
عارفين الفضاء طبعاً و شوفناه كلنا ع التلفزيون و اليوتيوب أو أي حتة
هو ده
ده اللي أنا حسيته جوايا شوية كده
بعدها بدأت دموعي تنزل حتى لو كنت بدأت أهدى
خبر لحد دلوقتي بيوجعني
بس بصراحة
حاسة إنه الحمد لله أوي
مش مجرد كلمة كالمعتاد من الناس في الموقف ده
لأ بجد الحمد لله
كان رحمة من ربنا بعد تعب طويييييييييييل
بس وجعني إني سمعت الكلمة اللي بكرها
مش لمعناها
بس لمناسبتها
أول مرة سمعتها سبت اللي كنت بكلمه و زعقت في وشه و قولتله " لأ أبوس إيديكم مش عايزة أسمع الكلمة دي "
و سيبته و مشيت
أنا عارفة إنه مينفعش و ميصحش
بس مكنش في حل تاني وقتها
كان نفسي أوي - و لحد دلوقتي - أحكي حاجات كتيييير
و مستنية اللحظة اللي أحكي فيها كل اللي عندي لإنه فعلاً كتير
و كان مستنيه
و كان مخليني مستنياه عشان أفرحه
سبحان الله




2010
السنة اللي عرفت فيها ولادي
ملك
ريتاج
عمر و حمزة
محمد مجدي
محمد عبد الله
علي
سارة
كنزي
يوسف
و صفية و محمود و محمد مصطفى
زينة
مريم علاء
مريم محمد - اللي مجتش غير يومين في الآخر معايا و أول ما شافتني جاتلي جري و حضنتني حضن كبير أدام المدرسة التانية
أنس
سفيان
ندى
سلمى - سلمى الشيخ محمد حسان و هي مقتنعة إن الشيخ جزء لا يتجزأ من اسمها ، دي بنت الشيخ بجد ، الشيخ محمد حسان
اللي وحشوني بجد أووووووووي


عرفت هديل مدرسة الانجليزي و مدرسة الفصل
إنسانة جميلة أوي و بحها أووووي
أسماء البنوتة المساعدة اللي برضه سكرة
- كنا دايماً بنقول هنترفد كلنا في يوم واحد -
:D
بس الحمد لله ماترفدناش
بس أنا سبت المدرسة
لإن بكل بساطة
أنا دراعي مبيتلويش لأي سببٍ كان
و السوبر فايزر عندنا في القسم كانت إنسانة ما يعلم بيها إلا ربنا و الحمد لله إن أنا عرفت أستفزها حبة حلوين و أنا ماشية
- طيبة أوي أنا مش كده -
:D


هي دي 2010 معايا
بحلوها و مرها
شوية من ده و شوية من ده


بس بسبب كل ده
الناس كلها تقريباً مش عاجباها السنة
و ناس كارهينها
و ناس بتقولها الحمد لله إنك مش راجعة


أنا العكس
أنا بقولها بحبك أوي
2010
سنة مالكيش زي
هتفضل معلمة فيا و معايا جامد
لإنها مش زي أي سنة في حياتي
2010
سنة من أغلى سنين حياتي عليا
رغم حزنها و ألمها
بفرحها و بسمتها
بكل ما فيها
بحبك أوي يا 2010


و مستنياكي برضه
يا 2011
^ـ^



اللهم لك الحمد على ما أعطيت و ما أخذت و ما أنعمت به علينا و ما ابتليتنا به
" عجبت لأمر المؤمن كل أمره خير ، إن أصابه خير شكر كان خيراً له ، و إن أصابه ضر صبر فكان خيراً له

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Back to Top